Köp- och leveransvillkor hos Frontapply.se

På Frontapply.se (Frontapply AB, org.nr. 559155-2053), kan du bland annat köpa fantastiska dörrhandtag, handtag och köksblandare av hög kvalitet. Många av produkterna är tillverkade i Sverige och alla har kvalitetstestats av våra leverantörer. Vårt sortiment är brett men ändå noga utvalt och vår e-handel är skapad på detta sätt för att hjälpa dig att enklare göra det bästa valet av inredningsdetaljer.

Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.frontapply.se av kunder som är bosatta i Sverige. I det fall att du som kund är bosatt i annat land inom EU är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i det land där du är bosatt. Vi på Frontapply AB följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-lagar och/eller regler.

Du som användare av frontapply.se eller kund till Frontapply AB har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Vi frågor, tveka inte att kontakta oss på support@frontapply.se. Vi återkommer till dig så snart vi kan, oftast inom 24 timmar.

Vår filosofi är att erbjuda detaljer för hemmet som gör stor skillnad och en självklarhet i vårt erbjudande är att få göra detta till rätt pris. Förutom fantastiska produkter och lika bra service så vill vi också att du ska kunna känna dig trygg med att du alltid gör en bra affär hos oss. Därför har vi en prisgaranti på hela vårt sortiment. Hittar du våra produkter till ett lägre pris hos en annan återförsäljare så matchar vi priset och ger dig ytterligare 1 % billigare.

Våra enkla villkor för prisgarantin:

  • Vi erbjuder 101% prismatch mot samtliga auktoriserade återförsäljare i Sverige och övriga Skandinavien. Priset som jämförs skall inkludera ett likvärdigt fraktalternativ och eventuella kostnader för hantering av beställning.
  • Vi behöver verifiera att varan är äkta, ny, inte ingår i en tillfällig kampanj eller lagerrensning samt att den är i exakt samma utförande (material, storlek etc.). Av anledning förbehåller vi oss rätten att neka rätten till prisgaranti om jämfört pris avviker på orimligt sätt från branschpraxis. Rabatter över 25% mot ordinarie listpris kan anses onormalt.
  • Giltigt underlag är exempelvis en direktlänk till annan återförsäljares hemsida där det lägre priset framgår.
  • Notera att du behöver kontakta oss innan du genomför ditt köp. Prisgarantin gäller ej retroaktivt på redan gjorda beställningar.

Har du hittat ett bättre pris hos någon annan?

Hör av dig till oss genom att besöka vår fysiska butik eller skicka ett mail till support@frontapply.se

Finns några undantagna produkter eller tjänster?

Ja, vår prisgaranti gäller aldrig på beställningsvaror och kundspecifika beställningar. Vår prisgaranti gäller ej vid köp av sten, även om vi strävar efter att hålla ett väldigt konkurrenskraftigt pris oavsett dina val.

Stjärnor inspirerar varandra! #YESFRONTAPPLY

Vi har sett en bild där du inreder med produkter ur vårt sortiment och det ser fantastiskt ut! Vi blev själva inspirerade och tror att din bild skulle kunna hjälpa andra att hitta sin stil. Vi hoppas få din tillåtelse att visa upp bilden för fler i våra kanaler, på hemsidan och i våra sociala kanaler.

Om du godkänner att vi publicerar din bild använder du hashtaggen #yesfrontapply när du (postar / lägger ut) din bild eller som svar i kommentarerna om vi skickat en förfrågan om att få använda din bild. Om du godkänner, godkänner du följande:

Du tillhandahåller Frontapply (org.nr 559155-2053), en icke-exklusiv, royaltyfri världsomspännande licens för att använda bilder/inlägg vilka du taggat eller svarat på med #yesfrontapply, nedan kallat ”bilder”, i vår marknadsföring och/eller annonsering inklusive webbplatsen, sociala medier, nyhetsbrev, e-post och annan kundkommunikation och andra marknadsföringsändamål.
Du intygar (och försäkrar) härmed att (i) du äger alla rättigheter till dina bilder (och texter), (ii) att du har godkännande från eventuella personer som syns i dina bilder att överlåta rättigheterna häri, och (iii) att Frontapplys användande av dina bilder inte bryter mot tredje parts rättigheter eller bryter mot någon lag. ( Om du är under 18 år, bekräftar du att du har föräldrars samtycke. )

Härmed befriar du Frontapply från alla skyldigheter att betala dig för användning av dina bilder och för de immateriella rättigheterna till dem i samband med ovan beskrivna användningsformer och härmed befriar du och accepterar att hålla Frontapply och alla personer som handlar för Frontapplys räkning skadeslösa för alla eventuella anspråk, krav och ansvarsskyldigheter, oavsett art, i samband med användningen av bilderna enligt ovanstående beskrivning.

Om du har frågor eller om du senare vill att din bild ska tas bort från vår sociala media eller webbplats, får du gärna kontakta oss på support@frontapply.se

Ditt köp
Avtal om köp ingås när väljer att klicka på Slutför köp i kassan. En orderbekräftelse genereras därefter automatiskt ur vårt system utan manuell översyn. Om vi upptäcker oegentligheter eller oförutsedda avvikelser i din lagda order kontaktar vi dig.

Försäljning till minderåriga
Frontapply.se (Frontapply AB) ingår endast avtal med myndig person (18 år eller över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.

Priser och moms
De priser vi har på vår sajt är inklusive 25% moms. Momsen är inkluderad i totalkostnaden som du ser i kassan. Undantag finns om du är företagskund. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan förtida avisering.

Felaktiga priser
Vi har över tusen produkter i sortimentet och i vissa enstaka men sällsynta fall kan ett pris bli felaktigt. Om du köpt en produkt till ett uppenbart felaktigt pris kommer vi att kontakta dig och vi förbehåller oss i dessa fall rätten att justera priset, samt debitera mellanskillnaden. Alternativt låta dig ångra köpet samt få återbetalning. Vi reserverar oss även för tryckfel och felaktigheter i vår marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma som för uppenbart felaktiga priser på sajten.

Presentkort och rabattkoder
Har du fått ett presentkort eller en rabattkod så anger du denna innan du slutför köpet. Notera att det är ditt ansvar att tillse att ditt pris justeras till det du önskar betala innan du slutför köpet. Rabatter avdrages ej i efterhand. Har du fått ett presentkort och har frågor innan du använder det? Tveka inte att kontakta oss via e-post support@frontapply.se.

Produkter och totalkostnader
Samtliga produkter vi säljer kan brukas i Sverige. Totalkostnad som inkluderar fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är inkluderat i det totala pris som du ser i kassan. Erbjudanden och rabattkoder/presentkort är tydligt specificerade i kassan. Eventuell lagerstatus visas alltid på produktsidan. Vi reserverar oss dock för eventuell slutförsäljning.

Fraktkostnad
Vi debiterar ett enhetspris á 49 SEK för ordrar som ej överskrider 499 SEK. För ordrar över 499 SEK debiteras ingen fraktkostnad. Fri frakt gäller ej företagspaket eller skrymmande varor.

Betalsätt
Vi samarbetar med Klarna Bank AB (publ org.nr 556737-0431) och erbjuder bland annat dig att betala med de vanligaste kredit- samt debitkorten, samt Klarnas tjänster 14–dagars faktura och direktbetalning.

Vid betalning ingår Klarnas köparskydd. Är du intresserad av att läsa mer om vad det innebär? Klicka här

Leveranstid
Varor som finns i lager levereras normalt inom 2-5 arbetsdagar från det att vi mottagit beställningen. I undantagsfall kan vår valda transportör inte ha daglig utkörning till vissa områden, då kan leveranstiden förlängas något. Om du köpt en vara som finns i lager och vi upptäcker att leveransen kommer beräknas till längre än 7 dagar ska vi ta kontakt med dig.

Hanteringstid
För beställningar där alla produkter finns i lager har vi normalt en hanteringstid på 1-3 arbetsdagar innan de skickas med en speditör. Om produkten inte finns i lager gör vi först en beställning till vår leverantör. Så fort produkten är åter i lager gäller normal hanteringstid. Vid högtider och storhelger som till exempel julhandel och Black Week kan hanteringstiden påverkas.

Frakt & Leveranssätt
Leverans av beställda varor sker i första hand med DB Schenker eller DHL.

Vi erbjuder idag tre olika leveranssätt och vi beskriver de nedan och vilket av dessa som appliceras på vilken typ av beställning.

Frakt – för privatpersoner finns två olika alternativ. För mindre beställningar med ej skrymmande produkter väljs leverans till brevlåda med Postnord och för beställningar som paketeras i låda väljs leverans till ombud med DB Schenker eller DHL. För beställningar under 499 kronor tillkommer 59 kronor för frakt av din beställning. För ordrar över 499 kronor så står vi för frakten till dig. För vissa varor tillkommer expeditionsavgift. Om så är fallet framgår detta tydligt i kassan innan du genomför ditt köp.

Frakt – för företagskunder finns tre olika alternativ. Som ovan så väljer vi det ekonomiskt mest försvarbara fraktsättet om inget annat väljs av dig vid köpet. För ordrar under 499 kronor tillkommer 59 kronor för frakt och hantering, vid order över 499 kronor står vi för denna kostnad. Dessa två alternativ avser leverans till brevlåda eller till ombud, beroende på paketets storlek. Om du vill att paketet levereras direkt till företaget väljer du “Företagsfrakt” i kassan till en extra kostnad om 149 kronor inkl moms. Då levereras ditt paket direkt till ditt företag med DHL/DB Schenker som transportör. Har du frågor inför din beställning, tveka inte att skicka ett mail till vår vakna support på support@frontapply.se.

Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till Frontapplys kundsupport (support@frontapply.se). För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be att transportören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till Frontapply. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Ej utlöst order
Löser du inte ut ditt paket så kommer paketet automatiskt gå i retur till oss efter 14 dagar och du debiteras för returfraktkostnaden på 200 kronor. Detta gäller DHL ombud, DB Schenker ombud samt Postnord MyPack Collect.

För tyngre eller skrymmande gods tillkommer även en kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du har valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Ersättning av outlöst paket skickas genom faktura via Klarna.

Leveransförsening
Hos oss har du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via email eller telefon.

Samtliga varor som säljs på Frontapply.se omfattas en garanti på minst tre år, om inte annat påtalas. Alla varor omfattas dessutom av konsumentköplagen och alla ärenden kommer hanteras för att följa denna lag.

Produkter av naturmaterial såsom obehandlad mässing och läder omfattas av garantin men i en begränsad form som endast avser funktion. Naturmaterial reagerar på alla faktorer i sin omgivning och detta inkluderar bland annat luftkvalitet, mängd solljus och allmänt användande. Garantin kan därför inte appliceras av dessa anledningar.

Läs mer om reklamationer och hur du startar ett ärende här.

Till samtliga beslag du köper hos oss ingår skruvar om inget annat framgår. Vid köp av handtag och knoppar ingår en M4-gängad skruv (standard hos alla leverantörer) som är 25 mm lång. Det gör att den passar på skåpsluckor som är 16 – 19 mm djupa. Om du skulle behöva kortare eller längre skruvar till dina beslag, skriv det i köpmeddelandet på kassasidan innan du genomför köpet så skickar vi med ytterligare skruvar kostnadsfritt. Vid frågor, kontakta oss på support@frontapply.se

Hos oss ska det vara enkelt att både handla fina inredningsdetaljer, men också kunna returnera produkter om det inte blivit som du har tänkt dig. För privatpersoner gäller returrätt i 60 dagar på ej måttbeställda- eller specialbeställda produkter från det att varan mottagits. Alla produkter som är oöppnade och oanvända kan du på ett smidigt sätt lämna tillbaka till oss och få pengarna återbetalda med avdrag för eventuell returfrakt.

Dina alternativ för att göra en retur av oöppnade och oanvända produkter (gäller ej special- och måttbeställda produkter):

1) Du vill ha vår hjälp att göra en retur (returavdrag á 59 kr)
Använd vårt returformulär som du hittar här. Fyll i så mycket information som möjligt. Vi hanterar inkomna ärenden så snabbt vi kan, oftast inom 24 timmar. Vi skapar då en returfraktsedel hos DB Schenker. Retursedeln skickas digitalt via länk till din mail för utskrift. Kundinformationen som uppgetts vid ordertillfället ska vara samma som uppges i returformuläret.

2) Du vill göra en retur i butik
Självklart går det bra att returnera din webborder direkt i vår butik. Kom förbi vår fina butik som är belägen på Heliosgatan 14B i Hammarby Sjöstad, Stockholm, så hjälper vi dig. Du behöver meddela ditt ordernummer och namn vid retur. Retur av order lagd i webbshoppen återbetalas genom Klarna, vilket gör att det tar 2-5 arbetsdagar innan de syns på ditt konto.

– – –

Retur av order innehållandes produkter med bruten förpackning
Våra produkter är skapade för att förverkliga någons dröm om ett vackrare hem. Om du behöver öppna en förpackning innan du har bestämt dig för om du ska behålla den eller ej, så behöver vi uppmärksamma dig om att returrätten för den specifika produkten äventyras, även om det i de allra flesta fall går att returnera ändå om du är varsam med både förpackning och dess innehåll.

Utgångspunkten för att ha rätt att returnera en produkt är att såväl förpackning och produkt skall vara i oförändrat och fullt säljbart skick. För att spara på jordens resurser vill vi premiera dig som valt att öppna förpackningar varsamt och därför kan vi godkänna retur även av öppnade produkter om produkten i sig kan bedömas gå att sälja igen. Vid en sådan situation görs ett avdrag om 25% av priset för den eller de produkter du öppnat. Prisavdraget bedöms täcka de kostnader som uppkommer för hantering av och återförsegling av de förpackningar som ej kan återanvändas.

Från tid till annan kan vi inte undvika att bedöma produkter som icke säljbara och då kommer ingen återbetalning att ske. Däremot kommer vi att kontakta dig och erbjuda att skicka ut produkten på nytt mot att du står för fraktkostnaden.

Har du frågor eller funderingar innan du öppnar en förpackning är du alltid välkommen att höra av dig till oss på support@frontapply.se eller via telefon 08-291818.

Förpackning av produkter som skall returneras
Vänligen notera att det är ditt ansvar att produkter som skall returneras till oss står under ditt ansvar tills dess att de når oss. Var därför noggrann vid emballering av dina produkter som du tänkt returnera så att dessa ej skadas under frakten.

Undantag från ångerrätten
Vill du göra ett köp av en produkt märkt med “beställningsvara” eller med tillval/specifikationer/färger som vi inte tillhandahåller i vårt ordinarie sortiment och som sedan beställs eller tillverkas speciellt för dig enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten.

Övriga returer som ej accepteras
Vi löser ej ut returer som skickas till oss via utlämning på ombud. Vi rekommenderar inte att returer skickas per post till oss då du som kund är ansvarig att returen når oss – om försändelsen ej når oss kommer ingen återbetalning att ske.

Om någon produkt skulle vara skadad när paketet kommer till dig, se separat avsnitt om reklamationer.

Kontakta oss snarast om en vara är felaktig eller defekt. Returnering av en reklamerad vara sker alltid på vår bekostnad, men kontakta oss alltid innan Ni returnerar en vara. En defekt vara ersätts i första hand med en ny felfri. Observera att synliga transportskador måste anmälas inom 3 dagar till vår kundsupport.

Sexmånadersregeln
Vi och våra producenter tar ansvar för fel som fanns på varan när den köptes. Ett fel som visar sig inom sex månader från köp kan antas ha funnits där från början, om det inte tydligt framgår att produkten använts på ett felaktigt sätt.
Efter 6 månader är det du som kund som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel. Du har alltid rätt att reklamera varan i upp till tre år. För att reklamera en produkt som är äldre än 6 månader ber vi dig att kontakta support@fronyapply.se. I mailet ber vi dig att ha förberett dokumentation för eventuella skador på produkten/produkterna samt beskriva hur de uppkommit.

Kontakt vid reklamation
E-post: support@frontapply.se

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i marknadsföringen och för utgående sortiment. Vi har ingen skyldighet att leverera varor med uppenbar fel prissättning. Vi garanterar inte att varor levereras inom angiven tid då oförutsedda förseningar kan inträffa.

Tvist med anledning av tillämpningen eller tolkningen av dessa köpvillkor skall i första hand lösas genom förhandling mellan kunden och Frontapply AB. Kan dessa parter inte komma överens avgörs tvisten i svensk domstol enligt svensk rätt.

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Villkor vid beställning av bänkskivor

– Offerter: Om inte annat överenskommits så gäller offerter mot antagande inom 14 dagar från offertdatum. 

– Pris: Angivna priser anges inkl. eller exkl. moms beroende avtalspartner. Fråga oss om detta inte är angivet på offerten.

– Produktinformation: Produktinformationens givna instruktioner rörande godset och dess handhavande skall noggrant iakttagas. Köparen är vidare skyldig att ställa sig till efterrättelse av de övriga anvisningar som säljaren kan uppställa. Överlämnande eller uppvisade prover eller bilder avser endast att utvisa materialets ungefärliga struktur, färg och ytbehandling. Avvikelse från provet kan förekomma. Anspråk får ej göras på att levererad sten skall överensstämma med provet. Sten är naturmaterial och kommer skilja mot prover som finns i butik, bilder eller på nätet. Vid leverans/montage är leverantörens logo applicerad på en av bänkskivorna (på en av de liggande bänkskivorna). Denna kan av kund tas bort med försiktighet med hjälp av en gipskniv/rakblad. Eventuella limrester tas bort med aceton (keramik samt komposit) eller annat, för materialet lämpligt, rengöringsmedel. Kostnad för att ej få denna logga applicerad kostar f.n. 3500 SEK ex moms.

– Leveransklausul och leveranstid mm: Leveranstiden på bänkskivor är oftast 7-40 arbetsdagar beroende på vilken leverantör som väljs och om stenarna finns i lager. Detta kan påverkas av våra leverantörer och underleverantörer och försening av leverans gäller ej som underlag för reklamation eller kompensation i form av återbetalning eller rabatt. Med försening menas att säljaren inte kan leverera beställningen inom den indikerade leveranstiden. Om köparen däremot inte kan ta emot leveransen när den är redo för leverans kan detta inte betraktas som försening och i sådant fall ska köparen ändå betala slutfakturan i sin helhet och ny tid bokas in så fort som möjligt. Om sen leverans påverkar övriga hantverkares bokade tider är säljaren inte skyldig att kompensera detta.  

Efter bekräftelse av beställning och/eller överförande av förskottsinbetalningen bekräftar kunden att specifikationen av beställningen är förståeliga och korrekta.

Leveranstiden börjar räknas efter att förskottsbetalningen har kommit oss tillhanda. 

Säljaren tar ut en påminnelseavgift ifall en betalningspåminnelse eller ett saldobesked måste skickas ut på grund av dröjsmål med fakturans betalning. Om betalningspåminnelsen ignoreras skickas fakturan vidare till inkasso med tillagd dröjsmålsränta och påminnelseavgift.

 Ansvar för fel och garanti: Visar det sig att levererat gods är fel, för vilket säljaren är ansvarig, är säljaren skyldig att inom skälig tid i sitt val kostnadsfritt ersätta, reparera eller omarbeta det levererade godset, men Frontapply är inte skyldig att på grund av felet betala ersättning eller skadestånd av någon som helst art. För det fall säljaren underlåter att avhjälpa fel när köparen reklamerat enligt ovan äger köparen dock själv efter avisering till säljaren avhjälpa felet på dennes bekostnad eller fodra avdrag på köpeskillingen. Anmärkning mot levererad kvantitet skall göras inom åtta dagar efter godsets mottagande, medan anmärkning mot kvalitet, skador etc. skall göras omedelbart efter det att felet upptäckts. Görs ej sådan anmärkning, trots att köparen upptäckt felet förlorar köparen rätten att kräva ersättning. Vid uppkomna skador på omkringliggande föremål vid montering eller leverans behöver köparen göra notering om detta vid skadans tillfälle samt få detta dokumenterat av säljarens part.
Om Frontapply eller dennes underleverantör har fått uppdrag att demontera gamla bänkskivor kan i vissa fall befintligt kakel / stänkskydd / vägg / skåp skadas vid demontering/montering – ansvar för att åtgärda dessa eventuella skador ligger hos kunden.

– Force majeure: Skulle till följd av omständigheter, som nedan anges som befrielsegrund (force majeure) leveransens fullgörande hindras, försvåras eller försenas, friställs säljaren från allt ansvar och förbehåller sig att efter eget val, helt eller delvis, häva avtalet eller uppskjuta leveransen med en av omständigheterna betingad frist utöver den i avtalet bestämda leveranstiden. Såsom befrielsegrunder anses bl.a. svårighet att erhålla arbetskraft, eldsvåda, vattenbrist, kraftbrist, maskinskada eller andra rubbningar vid järnvägar, hamnar eller andra trafiksituationer, försening av fartyg eller andra transportmedel, kassationer under tillverkningen som icke skäligen kunnat förutses, utebliven, felaktig eller försenad leverans från säljarens leverantör eller från dessas leverantörer av delar, halvfabrikat, råmaterial, kraft m.m. eller andra förhållanden, likgiltighet av vilken art, som ligger utanför säljarens kontroll och som påverkar säljarens möjligheter att fullgöra sina leverantörs- förpliktelser. Har säljaren ej utan dröjsmål underrättat köparen om att sådan omständighet inträffat, äger han ej rätt att åberopa denna som befrielsegrund. Finner sig köparen icke kunna godtaga den sålunda uppgivna leveranstiden äger köparen, försåvitt icke godsets tillverkning fortskridit så långt, att säljaren icke anser sig kunna använda det för annan inneliggande eller kommande beställning, omedelbart häva avtalet.

– Betalning: 50% av ordersumman betalas när kunden lägger sin beställning (i förskott). Slutbetalningen betalas efter mottagandet eller montering av beställningen. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med f.n. 18% per dag. Även om reklamation framställts måste överenskommen betalningstid iakttagas. Levererad vara är säljarens egendom tills full betalning erhållits från köparen.
Om kunden vägrar betala varan (även om tvist pågår) har Frontapply rätt att kräva tillbaka leveransen från mottagaren.

– Ångerrätt: Ångerrätten gäller inte vid köp av måttbeställda produkter då de är specialtillverkade efter konsumentens önskemål. Vid ett skriftligt kontrakt mellan köparen och säljaren där säljaren godkänt retur av beställda varor betalar köparen returfrakten om inget annat är överenskommet.

– Mallar/mallningar:
• Om egna mallar inlämnas skall de vara av sådan kvalitet att de går att använda i produktionen utan att nya behöver tillverkas. Dessa skall vara av styvt material som t.ex. plywood, spånskiva, masonit eller liknande. Mallar av papp, cellplast, kartong eller liknande material accepteras endast med kundens ansvar för ev. fel som kan uppstå när vi tillverkar enligt mallen.
• På mallarna skall det framgå vilka kanter som blir synliga samt vilka skivor som möts.
• Ska urtag göras i stenen skall placering samt urtagsmått vara angivet.
• Håldiameter samt placering av eventuella blandare, diskmedelspumpar och liknande detaljer skall vara angivet.
• Vid de fall kunden lämnat in mallar och våra underleverantörer ska montera stenen, förutsätts att hänsyn tagits till nödvändig justermån.
• Vid uppmätning bör slutkunden själv eller slutkundens representant närvara och kunna svara på uppkomna frågor. Om slutkunden eller dess representant är inte närvarande förbehåller vi oss rätten att avbryta arbetet och eventuella merkostnader för det debiteras kunden.
• Skåpstommar får inte flyttas eller ändras efter måttagning. Väggar får inte flyttas, gipsas, spacklas, kaklas eller kapas efter måttagning. Om inte kunden anger annat önskemål, placeras hålen för spishäll, vask, blandare, centrerat i skåpet i bredd och djupled. Om alla skåpstommar inte är monterade och fastsatta eller i våg, bokas en ny tid för uppmätning, vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaden för extra uppmätning.
• Ytor som ska mallas skall vara rena från verktyg, provisoriska bänkar och annat material.
• På grund av råmaterialets begränsningar är den maximala möjliga längden på en stendetalj ca 2900-3200 mm.

Om angivna förutsättningar inte är uppfyllda förbehåller vi oss rätten att avbryta arbetet. Eventuella merkostnader för detta debiteras kunden. Återbesök kostar 2500 kr exkl. moms. Uppmätning kostar: 1600 kr exkl moms.

Monteringar:
• För att lättare beräkna personalåtgång eller bedöma om kranbil behövs, ska försvårande grundförutsättningar anges (t.ex. liten hiss eller trångt trapphus, svår terräng på inbärningssträckan, dålig framkomlighet för leveransbil och övriga påverkande förutsättningar).
• Underlaget skall vara av sådan kvalitet att stenskivor kan monteras på detta. Före montage bör bänkskivornas underlag vara i våg, en tolerans på +/-3 mm gäller för hela ytan, inklusive stommar och stödreglar. Om detta ej är uppfyllt, har montörer rätt att lämna stenskivor på av oss bedömd lämplig plats och monteringen avses med det vara slutförd.
• Väl tilltagna urspåringar i bänkskåp för diskhoar, spishällar och liknande detaljer skall utföras av kunden eller av denne anlitad hantverkare. Framkantlisten samt sidostommen där diskhon monteras brukar vi vara tvungna att kapa av några cm eller i vissa fall tas framlisten helt bort utan att säljaren ersätter den med en ny.
• Kakel får inte vara monterat så att det hindrar montage av stenen.
• Kombineras sten med bänkar av annat material, skall dessa monteras efter att stenen ligger på plats.
• Ytor där sten ska monteras skall vara rena från verktyg, provisoriska bänkar och annat material.
• Vid montage skall slutkund eller slutkundens representant vara på plats och godkänna bänkskivor och montage. Om detta ej är uppfylld, avses material och montage godkänd.
• Uppkommer det lack-/färgskada på omkringliggande väggar eller andra föremål där skivorna ”tvingas” in tas inget ansvar av säljaren.

– Följande punkter ingår ej i stenmonteringen:
• Skyddstäckning/avtäckning av golvytor.
• Demontage av befintlig bänkskiva, om inte kund betalat för detta
• El- och rörarbeten/VVS (urkoppling befintlig / driftsättning av ny).
• Fastsättning av lösa delar som t.ex. diskhoar som inte ingår i ordern eller blandare.
• Fogning mot mötande material mellan bänkskivor och t.ex kakel, stänkskydd, väggar mm
• Finstädning

Om angivna förutsättningar inte är uppfyllda förbehåller vi oss rätten att avbryta arbetet. Eventuella merkostnader för detta debiteras kunden. Återbesök kostar 2500 kr exkl. moms.

– Övriga observationer:
Carrara marmor, övriga marmor, sandsten och kalksten är ömtåliga, de kan skadas av syra, vin, färgämnen, hög värme m.m. och de kan lätt repas. Blankpolerad marmor går inte att göra något åt men uppkommer det repor på matt marmor kan dessa ibland slipas bort. Även svart/mörk granit kan vara känsliga mot vissa ämnen, ibland försvinner de av sig själv och ibland inte. Granit tål värme men ej värmechocker i form av heta pannor eller liknande.
Kompositsten tål värme upp till ca 110 grader men är också känslig mot värmechocker såsom heta pannor eller liknande. I övrigt är komposit ett tålig material.

– FAQ – Toleranser för naturstensbänkar
Observera att sten är ett material som bildats av naturen och kan därför inte strikt jämföras med uppvisat prov. Det kommer alltid att förekomma mer eller mindre variationer och dessa kan inte leda till reklamationer. I vissa fall kan bild på stenblock skickas innan produktion startas, mot en tilläggskostnad om 3000 SEK. 
Vanligt förekommande variationer i natursten som accepteras av kund vid beställning:
• Små luftblåsor som är mycket vanliga i bl.a. ljus Carrara marmor. Dessa uppträder ofta som små ljusa prickar eller håligheter.
• Små opolerade prickar eller håligheter som oftast finns i polerad granit. Granitsort och ljussättning påverkar framträdandet av dessa.
• Läkta stick som ibland kan uppfattas som sprickor i stenen.
• Tydligt framträdande fläckar i finkornig granit som inte överskrider storleken av en femkrona.
• Övriga färgvariationer i samma leverans förutsatt att de olika stenarna tagits från samma sändning.
• Förutom naturliga variationer måste också fackmannamässigt utförda reparationer accepteras.

– Toleranser vid tillverkning:
• Rätvinklighet +/- 2%.
• Buktighet +/- 2 %.
• Tjocklek +/- 2 mm inom samma leverans. Skivor som möts slipas ihop till samma tjocklek i framkant.
• Måttavvikelser på längd +/- 5 mm och bredd +/- 2 mm.
• Urtagsmått +/- 3 mm. Placering av urtag/blandarehål +/- 3 mm i längd och bredd.
• Överhäng +/- 3mm
• Planmonterad diskho (flush-fit) yta +/- 2 mm. Varken sten, plåt eller glasskiva är alltid helt rak. Alla leverantörer av diskhoar medger att det kan förekomma att diskhoar är inte 100% helt raka, det går inte att ”leta” fram 100% raka diskhoar.
• Planmonterad spishäll (flush-fit) storlek +/ 0-3 mm. Observera att vissa leverantörer av spishällar rekommenderar mjukfog mellan sten och glasskiva på minst 3 mm. Minskas fogen lämnar de ingen garanti för glasskivans hållbarhet.

Ovanstående avvikelse gäller om både stommen och alla väggar är raka och rätt monterade, om köparens kök eller där stenskiva skall monteras är sneda då begränsas möjlighet att tillverka stenskivan utan springa mellan bänkskivan och väggarna.
Om väggarna eller skåpen inte är raka kan det påverka överhängen och CC på urtagsmått (för spishäll och diskhon) på bänkskivorna upp till 10 mm.


Detta avtal gäller så fort köparen och säljaren har godkänt affären.